Miljön, vad gör jag?

Igår var det en repris av debatt där miljön var på tapeten. Det var en salig blandning av åsikter och nu kära vänner kommer vi till en känslig punkt.
Vad gör jag för miljön? Denna fråga ställde jag min sambo säkert 10 gånger igår och han kom med diverse påstående om att vi ändå bidrog lite.
Vi bytte ju värmesystem. Det är bättre att elda med ved än med olja. Så det var ju positivt men jag kan erkänna att när vi bytte till veduppvärmning var det med ekonomin och inte för miljön. Även om det är en miljögodkänd panna av hög klass.
Vi har lågenergilampor men samma sak där, ekonomiskt tänkande.
Vi äter kött och ägg som är närproducerat och som inte fraktas mer än de 2 milen hem till spisen men det är ju för att det är gratis då svärföräldrarna har litet lantbruk.
Jag kände att jag fick lite panik för alla våra miljövänliga val handlar i botten bara om ekonomi men jag skulle vilja göra något där tanken bakom enbart är omsorg för vår miljö.

Nu till något helt annat.
Har precis skickat min dotter till dagis och är förundrad över hennes sätt att vara trotsig bara för att hon ska.
Testade en ny taktik där hon fick välja vad hon skulle ha på sig, vilka stövlar,vilken jacka osv......men trots att allt gick hennes väg så var hon tvungen att  komma på någonting som skulle få oss att bryta in och göra henne förbannad.
När hon går nerför yttertrappan drar hon ner mössan över ögonen och släpper räcket.  Visst jag kunde låtit henne försöka sig på det men jag tog det säkra före det osäkra så karln tog tag i henne och bar henne nerför trappen.
Plötsligt hade hennes morgon blivit som hon tänkt sig "jag kan själv...DUMMA mamma"
Men när vi försökte förklara att hon kunde ju ha ramlat nerför trappen och gjort sig illa när hon inte såg vart hon gick fick vi till svar "dumma dumma mamma"

Att ha barn är som att dansa riverdance uppför en glashal backe. Det kan inte gå lugnt och stilla framåt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0